Keulamoottorin asennus Faster 460 veneeseen

Keulamoottorin asennus Faster 460 veneeseen on vanhemmissa Faster malleissa hieman haastavaa, mutta onnistuu. Asennuksessa on tärkeää miettiä vastauksia kysymyksiin: mihin keulasähkömoottorin virtapistoke sijoitetaan? mihin keulasähkömoottorin akku sijoitetaan? Miten sähköt saadaan vedettyä siististi? Amatimiehet asensi Motorguide Xi3:n Faster 460 veneeseen.

Linkki kopioitu leikepöydälle
Sakke Somerma
10.8.2023 - Lukuaika n. 4 min
Amatimiesten Faster 460 vene valmiina uuteen kauteen Motorguide Xi3 -keulasähkömoottori juuri asennettuna. Keulasähkömoottorin jalustana käytetään Fasterin omaa vanttiruuvein kiristettävää telinettä.

Amatimiesten Faster 460 vene valmiina uuteen kauteen Motorguide Xi3 -keulasähkömoottori juuri asennettuna. Keulasähkömoottorin jalustana käytetään Fasterin omaa vanttiruuvein kiristettävää telinettä.

Tässä artikkelissa on kuvattu yksi vaihtoehto miten keulasähkömoottorin voi asentaa Faster 460 veneeseen. Amatimiesten käyttämä Faster 460 on vuoden 2010 mallia. Asennus tähän malliin on haastavampaa kuin uusimmissa malleissa, joissa keulasähkömoottorien tarpeet on jo osattu ottaa huomioon. Projektissa keulamoottoriksi valittiin Motorguide Xi3, mutta tekstissä kerrotut ohjeet eivät ole Motorguide spesifejä, vaan soveltuvat käytettäväksi yhtä hyvin myös muiden kuten Minnkota tai Haswing -moottorien kanssa.

Keulamoottoritelineen valinta Faster 460 veneeseen

Fasterin keula ei ole tasainen, vaan taittuu hieman alaviistoon, joten yksittäinen asennuslevy ei riittäisi, vaan se vaatisi enemmän työstöä. Boaty myy tähän toki suoraan sopivaa kiinteästi asennettavaa Catchy -asennuslevyä, mutta tässä kohtaa päätettiin valita helposti asennettava ja irroitettava Faster keulamoottoriteline. Kyseinen teline tulee suoraan keulaan törmäyslistojen päälle, joka kiristetään takaviistoon kahden vanttiruuvin avulla kiinnikkeisiin, jotka puolestaan vedetään pop-niiteillä veneeseen kiinni.

Vanttiruuvien avulla moottorin saa telineineen irti nopeasti varastoon mikäli sille ei ole tarvetta mm. Perheveneilyn yhteydessä. Moottori päätettiin myös asentaa suoraan keulaan, joten veneeseen kulkeminen keulasta vaikeutuu huomattavasti.

Keulamoottorina Motorguide Xi3 asennettuna Fasterin omaan kiinnitysjalustaan.

Moottori kiinnitettiin suoraan Fasterin keulamoottoritelineeseen eikä esim. Patriotin pikakiinnitysjalustaan. 

Vanhoissa veneissä keulasähkömoottorin vaatimuksia ei ole otettu huomioon

Normaalisti keulasähkömoottorin akku olisi helppo sijoittaa keulaan mahdollisimman lähelle moottoria. Näin vältytään pitkiltä sähkövedoilta, jännitehäviöiltä ja säästetään rahaa. Vanhemmissa Faster 460 veneissä ei kuitenkaan ole keulassa penkin alla luukkua, vaan kyseessä on täysin umpinainen tila. Ensimmäisenä tulee mieleen, että penkin/tason alle voisi leikata itse luukun akkua varten, mutta näin ei Fasterin mukaan saa tehdä. Keulan sisällä on nimittäin kelluke, jonka puhkaiseminen vaikuttaa veneen kelluntaominaisuuksiin. Tämä varmistettiin ennen projektin aloitusta venemessujen 2023 yhteydessä Fasterin väeltä.

Vanhemmissa Faster veneissä on umpikeula eikä niistä löydy keulasta laatikkoa akulle.

Vanhemmissa Faster veneissä on umpikeula eikä niistä löydy keulasta laatikkoa akulle.

Vaihtoehtoja on näin ollen kaksi. Joko käyttää kassissa kulkevaa akkua, jonka nostaa aina sisälle reissun päätteeksi tai lähteä miettimään pidempää sähkövetoa ja akun sijoittamista veneessä.

Keulasähkömoottorin akun sijoittaminen veneessä

Keulasähkömoottorin akun eli ns. hupiakun sijoittaminen piiloon on pienehkössä veneessä haasteellista. Sähköt voisi vetää veneen perään ja sieltä takapenkin alle, mutta ajatus akusta ja bensatankista samassa pienessä tilassa ei houkuttele. Toisena vaihtoehtona on sijoittaa keulamoottorin akku samaan paikkaan missä käynnistysakkukin on eli pulpetin alle. Tässä asennuksessa päädyttiin jälkimmäiseen vaihtoehtoon.

Veneen takaosasta menee valmiiksi reilun kokoinen asennusputki pulpetin alle. Jos kaapelit saa veneen perään asti, niin ne saa siitä varmasti melko helposti kulkemaan aina pulpetille asti.

Sähköjen vetäminen Faster 460 keulasta pulpetille

Pistokkeen paikaksi valittiin paikka läheltä moottoria. Jos pistokkeen olisi tuonut hieman lähemmäksi perää, ei olisi joutunut kaivertamaan uretaaniin johtoja varten pienen tilan. Pistokkeeksi valikoitui Battery Tenderin pistoke, joka on käytännössä paras mitä rahalla saa. Pistoke on erittäin tukeva, nopea kiinnittää ja irroittaa.

Battery tender -virtapistoke on todella laadukas ja tukeva liitin keulasähkömoottorien asennukseen. Se pysyy kiinni rajussakin kelissä ja on nopea irroittaa.

Battery tender -virtapistoke on todella laadukas ja tukeva liitin keulasähkömoottorien asennukseen. Se pysyy kiinni rajussakin kelissä ja on nopea irroittaa.

Sähköjen vetäminen Faster 460 veneessä onnistuu, mutta ei ole helpoimmasta päästä. Kylkien sisällä on levymäisiä kellukkeita, joiden yläpuolelle aivan yläreunaan jää muutaman sentin tyhjä tila. Tässä tilassa mahtuu viemään kaapelit veneen perään apunaruja ja vetovaijeria apuna käyttäen. Ensin vetovaijerilla narut haluttuun paikkaan, joiden avulla sitten vetää kaapelit paikalleen. Vetovaijeri jää myös herkästi jumiin, jos sitä ei saa kulkemaan aivan kyljen yläreunassa. Asennusputken vetäminen olisi ollut fiksua jaksoa ajatellen, mutta sen saaminen niin ahtaaseen tilaan tuntui mahdottomalta ajatukselta, joten siitä luovuttiin heti kättelyssä.

Kaapeleiksi valittiin 16mm2 kuparikaapelia, joka voi olla hieman ylimitoitetun paksuista, mutta ainakaan mahdollista jännitehäviötä ei pääse syntymään. Sekä punaista että mustaa 16mm2 kaapelia meni molempia 8m keulasta pulpetille asti, joten mistään lyhyestä vedosta ei voida puhua.

16mm2 paksu kumikaapeli takaa minimaalisen jännitehäviön venesähköissä.

16mm2 paksu kumikaapeli takaa minimaalisen jännitehäviön venesähköissä.

Sähkövedot on jaettu kolmeen vaiheeseen

2010 vuoden Faster 460 veneessä keulasähkömoottorin akkua ei voi sijoittaa keulaan, vaan akku on sijoitettava pulpetin alle. Sähkövedot sinne kannattaa vetää kuvan osoittamalla tavalla. Vaiheet numeroituna kuvassa.

2010 vuoden Faster 460 veneessä keulasähkömoottorin akkua ei voi sijoittaa keulaan, vaan akku on sijoitettava pulpetin alle. Sähkövedot sinne kannattaa vetää kuvan osoittamalla tavalla. Vaiheet numeroituna kuvassa.

Vaihe 1 - Keulasta takakulmaan

Ensin keulaan pistokkeelle reikä, josta vetovaijeria käyttäen vietiin narut veneen perää kohti. Veneen perästä on hankala saada kaapelit kääntymään kohti veneen perän keskikohtaa, jossa on valmis tarkastusluukku. Tätä varten veneen kylkeen sisäpuolelle porattiin takakulmaan pieni reikä, jotta kaapelien vietin helpottuisi. 

Sähköjä varten tehty pieni tarkastusluukku helpottaa sähköjen vetämistä.

Sähköjä varten tehty pieni tarkastusluukku helpottaa sähköjen vetämistä.

Kylkeen tehdyn reiän voi myöhemmin peittää alumiinilla. Väliin kannattaa laittaa myös sikaflexiä, jottei vettä varmasti pääse kyljen sisään.

Kylkeen tehdyn reiän voi myöhemmin peittää alumiinilla. Väliin kannattaa laittaa myös sikaflexiä, jottei vettä varmasti pääse kyljen sisään.

Vaihe 2 - Takakulmasta perän keskiosaan

Takakulmasta perän keskiosaan tarkastusluukun luokse helpottuu huomattavasti, kun on tehnyt pienen aukon takakulmaan. Sekin vaatii pientä säätämistä, koska takakulmasta kääntö perätilaan menee pienen kynnyksen yli. 

Takakulmasta tuodut kaapelit vedettynä veneen keskelle perään tarkastusluukusta ulos. Tarkastusluukun alla on suoraan asennusputki kohti pulpettia.

Takakulmasta tuodut kaapelit vedettynä veneen keskelle perään tarkastusluukusta ulos. Tarkastusluukun alla on suoraan asennusputki kohti pulpettia.

Vaihe 3 - Perän keskeltä pulpetin alle

Kun kaapelit on saanut keulasta perän tarkastusluukusta esiin, niin ne on siitä helppo kiskoa pulpetille vetovaijerilla vietyjä naruja apuna käyttäen. Asennusputki on iso, mutta täynnä myös muita kaapeleita, joten huonolla tuurilla johdot jumittuvat matkalla. Pienellä edestakaisin heiluttelulla kaapelit kuitenkin tulivat nätisti pulpetille asti. 

Perästä tuodut kaapelit saatu onnistuneesti asennusputken kautta pulpetille.

Perästä tuodut kaapelit saatu onnistuneesti asennusputken kautta pulpetille.

Faster 460 pulpetin “sähkökaapin” sisältö

Faster 460 vene on melko pieni, joten pulpetin alla on hyvin rajallisesti tilaa. Tilaa on kuitenkin sen verran, että akut saa päällekkäin mikäli keulamottorin akun suojalaatikko ei ole kovin iso. 

Akuksi valittiin 60Ah MaxLi Marine LifePo4 lithium -akku, josta riittää hyvin virtaa pitkillekin kalastusreissuille. Pääasiallinen käyttö Amatimiehillä on ns. taivasankkuritoiminta, joka pitää veneen halutussa paikassa GPS-signaalien avulla.

Keulamoottorin ja akun väliin laitettiin Motorguiden 60A automaattisulake, joka ruuvattiin pulpetin sisäreunaan kiinni. Jokaisen kaapelin päähän kiinnitettiin sopivan kokoiset kaapelikengät ja liitokset suojattiin kutisteliimasukalla.

Pulpetin alla on juuri ja juuri tilaa kahdelle akulle. Kuvassa testinä käytetty toisena akkuna isoa Optiman AGM akkua.

Pulpetin alla on juuri ja juuri tilaa kahdelle akulle. Kuvassa testinä käytetty toisena akkuna isoa Optiman AGM akkua.

Jaa artikkeli

Linkki kopioitu leikepöydälle

Tietoa kirjoittajasta

Sakke kalastamassa veneessä aurinkoisena kesäiltana
Sakke Somerma